Online hulp helpt jongens om minder alcohol te drinken
25 januari 2011
Online hulp blijkt goed te werken bij jongens die erg veel drinken. Dat blijkt uit onderzoek onder 575 jongeren tussen de 15 en 20 jaar dat Renske Spijkerman van de Radboud Universiteit Nijmegen heeft gedaan samen met het Trimbos-instituut.
Na drie maanden bleken de jongens vijf glazen minder per week te drinken dan voorheen. Bij meisjes helpt online hulp minder. Dat komt mogelijk doordat zij al minder drinken en ook minder met internet hebben dan jongens.
De internethulp bestond uit informatie over de persoonlijke risico's van de deelnemers en uit adviezen om het drankgebruik te minderen. Ook kregen ze informatie over het alcoholgebruik van vergelijkbare leeftijdgenoten.
Dit is het eerste onderzoek naar online hulp bij jongeren die veel drinken. Een voordeel van online hulp is de gemakkelijke inzetbaarheid bij grote groepen jongeren.
Meer informatie: bericht Radboud Universiteit
Bron: NJi / ANP

RSS
Twitter
Print
Stuur door